Kvůli stavbě továrny se vyhrožovalo zabitím.
Zástupci Moravskoslezského kraje, v čele s hejtmanem Tošenovským a Pavlem Drobilem připravili automobilce Hyundai místo na zelené louce, s výhledem na Beskydy a blízko sesterské automobilky KIA v Žilině.
A to i přesto, že výhodnější by bylo využít připravené lokality a brownfieldy, např. průmyslovou zónu v Mošnově nebo Holešově.
Výhružky zabitím
Kraji se dlouho nedařilo odkoupit všechny pozemky. Zastupovali jsme několik místních zemědělců, kteří se nechtěli vzdát svých polí. Kraj poté slíbil každé rodině v Nošovicích a Nižních Lhotách kompenzaci 100 000 Kč za nepohodlí po dobu výstavby. Posledních pár vlastníků, kteří odmítali prodat, nakonec na poslední chvíli k prodeji přiměly výhružky zabitím.
Hyundai nemusel žádat o posuzování vlivů na životní prostředí, požádal za něj kraj a rozsáhlou dokumentaci platila agentura Czechinvest ze státního rozpočtu. A to ještě předtím, než Hyundai vyslovil definitivní ano. Ministerstvo průmyslu a obchodu před námi tajilo analýzu ekonomické návratnosti až 5,5 miliardové státní investice do Hyundai.
Oficiální smlouvu se zástupci automobilky podepisovala delegace v čele s tehdejším ministrem Milanem Urbanem v Jižní Koreji v soukromí. Nejvyššímu šéfovi Hyundai v té době hozil doživotní trest za zneužití pravomoci a firemních prostředků.
V roce 2006 jsme vedli dlouhá jednání iniciovaná automobilkou a ukončená podpisem takzvané Deklarace porozumění.
Deklarace porozumění
Byla uzavřena 3. listopadu 2006 jako první dobrovolná smlouva mezi občany, státem a firmou v České republice. Vyjednali jsme v ní zmírnění dopadu továrny na region.
- Zachování přírody: zastavení prací na přípravě průmyslových zón v rekreační oblasti v Šihléřovicích a naturové ptačí oblasti v Dolní Lutyni.
- Využití brownfieldů: investice do jejich obnovy a přednostní využití pro budoucí investice.
- Peníze pro region: Nadační Fond Hyundai s počátečním vkladem 20 milionů, které se rozdělují prospěšným projektům.
- Ekologičtější provoz: zavedení systému environmentálního managementu a auditu EMAS II.
Příběh automobilky Hyundai v Nošovicích si můžete přečíst zde.